Krakow är en enda stor kulturskatt, skonad av nazisterna under andra världs-kriget, för här skulle de själva slå sig ner efter segern. Du lär dig snabbt hitta det mest intressanta i Krakow genom att gå in genom Florianska porten, den sista resten av den medeltida stadsmuren som förut skyddade Gamla stan men som numera nästan helt ersatts av en grön stadspark – och snart är du inne på det stora torget, Rynek Glowny med sina näpna fasader, som tittar in mot en stor blekgul renässansbyggnad med rundbågade arkader
Om man
tycker det blir ett fasligt promenerande kan vi lösa det på ett lite annorlunda
sätt. Fram till vårt hotell kommer det körande några elektriska golfbilar med
vilka vi tar oss runt i Krakows gamla stad, ner till slottet Wawel (dock inte
in i slottet) och vidare ner till Kazimerz för en rundkörning. Turen avslutas
vid hotellet. Är det redan kväll kan vi med förkärlek släppa bilarna här och
söka oss in på någon av de små krogarna här för att avnjuta en middag för att
sedan promenera tillbaka till hotellet.
En
stadsrundtur går även att komplettera med ett besök i Schindlers fabrik, fast
då är det bra om använder sig att en transfer åt något av hållen. Många gillar
att åka golfbilstransfer.
Utflykt till saltgruvan i Wieliczka är något som vi kan rekommendera. Gruvan som numera finns på vår världsarvslista är en av de mest osannolika platser. Här har brutits salt i c:a 1000 år vilket skapat kilometer långa gångar och väldiga salar. I dessa har arbetarna genom århundradena skapat en rad märklig-heter, bl.a. en 55 meter bred och 12 meter hög kyrk-sal med ljuskronor av bergskristall samt ett kapell. I gruvan finns också ett museum samt en tennisbana, allt på 135 meters djup. I en av salarna, den 44 meter höga Staszic, hade tyskarna en flygplansfabrik under kriget.
De första judiska fångarna kom under 1942. Fram tills lägret befriades av Röda Armén i februari 1945 han man mörda c:a 1,5 miljoner människor under devisen ”Arbeit macht frei”.
Mycket av lägret är fortfarande intakt bl.a. gasugnarna och lägerbarackerna. I det närbelägna lägret Birkenau fanns det som mest 300 baracker.Oskar Schindler var en mångbottnad person – å ena sidan en slipad företagare och opportunist som framgångsrikt utnyttjade ockupationen av Polen för att berika sig själv. Å den andra en man med kurage som riskerade sitt liv för att skydda de judar som arbetade för honom. Vad var det som fick honom att ta steget från sina flotta levnadsvanor, många älskarinnor och vidlyftiga dryckesvanor och istället lyssna till sitt samvete? Eller var omsorgen om de anställda mer intimt samman-kopplad med vården av de egna investeringarna? Utan livsdugliga anställda hade Oskar
Schindlers fabrik ingen framtid. Dock kvarstår det faktum att Schindler genom hårt arbete och stora utgifter lyckades rädda livet på nästan 1 200 människor. Om detta och lite till får vi berättat av vår guide.
Även om det nu är många år sedan muren föll så kan man fortfarande finna en del av den då nydanande kommunistiska tankesättets galna byggnadsprojekt. Ett av dessa är distriktet Nowa Huta, "Stalins gåva till Krakow". Tillsammans med Crazy guides får du upptäcka hur en centralt planerad socialistisk stad, komplett med stålverk och hus byggda i sovjetisk renässansstil fungerade.
Detta unika distrikt var tänkt att vara en modell för hur en kommunistisk mönster-stad skulle se ut och fungera. Turen sker med tidstypiskt fordon från tiden då det begav sig. Crazy guides.Crazy betyder inte att guiden skulle vara speciellt tokig utan anslår med på den galna tiden man berättar om.
Bord du i Krakow och tröttnat på att ströva omkring och njuta det lugna semesterlivet finns det annat att erbjuda Tatrabergen. Dunajec är en av de vackraste polska floderna som rinner genom Pieniny. Sträckan mellan Sromowce Wyżnymi och Szczawnica, går genom en ravin och är samtidigt gränsflod till Slovakien. Vi tillhanda håller all utrustning. Turen på vattnet beräknas ta 90 – 120 minuter. Därtill kommer eventuellt stopp för mat och restiden till Krakow. Avstånd till Krakow är c:a 11 mil men vägarna är smala och hastigheten låg. Räkna med
detta som en heldagstur.Vill man hålla sig närmare staden men ändå testa forsfärd så finns denna bana med olympiska mått. Man hyr banan för två timmar och åker så många gånger man hinner/orkar. I priset ingår transfers tur & retur med guide, hyra av anläggningen, professionella instruktörer, och alla utrustning som behövs. Varje flotte tar 6 – 8 passagerare. Tidsåtgång för hela arrangemanget c:a 4-timmar.
Allt material på denna webbplats är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. EBTravel AB reserverar sig för eventuella felskrivningar och förbehåller sig rätten att ändra information som presenteras på denna webbplats.
EBTravel AB webbplats kan innehålla länkar till utomstående webbplatser. EBTravel AB har ingen kontroll över dessa webbplatserna och är inte ansvarigt för innehållet på dessa. Att en länk har lagts till innebär inte att EBTravel AB har
någon förbindelse med företaget eller organisationen som driver den. Användaren är skyldig att ta del av dessas villkor som är publicerade på de länkade webbplatserna.